Stichting Oude gemaal de Ronde hoep Polder de Ronde Hoep Polderbemaling Ronde hoep Amstelland
Werking van het gemaal Restauratie oude gemaal de Ronde Hoep Routebeschrijving

Motor en pomp

Het polderbestuur laat door de gebroeders W.C. en K. de Wit een gemaal ontwerpen. Het gemaalgebouw is mooi, de omgeving prachtig, de centrifugaalpomp interessant, maar het gaat natuurlijk om de dieselmotor: één gigantisch grote bonk gietijzer die ronddraait en waar wondermooi geluid uit komt.

 

De motor is een A-frame dieselmotor van Werkspoor Amsterdam. Hij is zo’n drie meter hoog en om de kop zit een loopbrug om de kleppen goed te kunnen smeren. Je kijkt dwars door het motorblok en het vliegwiel heen. Een echt carter, zoals bij een moderne motor, is er niet. Krukas en drijfstang doen hun werk in de ‘open lucht’. Dat geldt ook voor de klepbediening.



Alles aan de motor is groot. Het is een één-cilinder met een inhoud van 7000 cc en een vermogen van 80 pk bij 200 toeren/min. De zuiger is zo groot als een emmer, Ø 350 mm, het vliegwiel heeft een diameter van 2 m. De (centrifugaal)pomp, ook van Werkspoor, heeft een capaciteit van 85 m3/min, bij 2,90  m opvoerhoogte. Werkspoor levert motor en pomp voor een bedrag van ƒ 18.500. Voor de aan- en afvoerleidingen komt hier nog ƒ 3.750 bij.

 

Het water wordt opgepompt vanuit de polder en stroomt via een lange buis naar de Waver. Polderwater dat door de motor stroomt zorgt voor koeling van de cilinderwand. Een pomp, aangedreven door de krukas, voert voortdurend vers water naar een koelwatervat. Een andere pomp levert het vacuüm voor de centrifugaalpomp en een derde zorgt voor samengeperste lucht voor de startmotor en voor de verstuiving van dieselolie in de cylinder.



De motor doet van 1913 tot 1942 naar behoren zijn werk. Een elektromotor die in 1942 de dieselmotor - vanwege ruwoliegebrek – vervangt, drijft daarna nog 50 jaar de pomp aan. Bij de restauratie zijn alle elektrische onderdelen, inclusief de elektromotor, verwijderd.

 

Archief

Van de bouw in 1913 zijn interessante documenten overgebleven: brieven, rapporten en tekeningen.
Een groot deel hiervan is opgenomen in het archief van hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht.

Contact Nuttige links Stichting en donateurs